Serwis.mszczonow.pl

Wyszukiwanie

:

Język / Language:

Data, imieniny

Dziś jest 20 Listopada 2017  |  imieniny: Anatola, Rafała

Menu strony

Banery

Treść strony

Czym jest gmina?

W Polsce gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Jak mówi Ustawa o samorządzie terytorialnym o ustroju gminy stanowi jej statut. Gmina może być gminą wiejską, miejsko-wiejską lub miejską. Gmina Mszczonów jest gminą miejsko-wiejską.

Na terenie kraju jest obecnie 2478 gmin trzech rodzajów:

  • 1586 gmin wiejskich
  • 586 gmin wiejsko-miejskich
  • 306 gmin miejskich

Ogółem liczba miast w Polsce (w gminach miejskich i miejsko-wiejskich) wynosi łącznie 892.

Organy gminy to:

  1. rada gminy – władza uchwałodawcza i kontrolna
  2. wójt, burmistrz, prezydent miasta – władza wykonawcza

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania gminy można podzielić na własne, czyli nadane gminie ustawowo oraz zlecone, czyli przydzielone przez władze państwowe.
Gmina realizuje wszystkie zadania niezastrzeżone do kompetencji innych jednostek samorządu terytorialnego (czyli powiatu, województwa).
Mieszkańcy uczestniczą w sprawowaniu władzy na terenie swojej gminy poprzez głosowanie w wyborach samorządowych lub referendum lokalnym, a także za pośrednictwem organów gminy.

Zadania własne gminy to zadania publiczne wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Mogą one być:

  1. obowiązkowe:
  • gmina nie może zrezygnować z ich realizacji, a także musi zapewnić w budżecie środki na ich realizację
  1. fakultatywne:
  • gmina realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na środki posiadane w budżecie oraz lokalne potrzeby (samodzielnie na własną odpowiedzialność z własnego budżetu).

Można utworzyć kilka kategorii zadań własnych gminy, a mianowicie są to zadania z zakresu:

  • infrastruktury technicznej gminy (dotyczące nadzorowania i tworzenia gminne dróg, ulic, placów, mostów, kanalizacji, wodociągów, utrzymywanie czystości, tworzenie wysypisk oraz utylizacji odpadów komunalnych oczyszczania i usuwania ścieków komunalnych, utrzymywania urządzeń sanitarnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną; regulujące komunalne budownictwo mieszkaniowe, targowiska i hale targowe, lokalny transport zbiorowy, obiekty i urządzenia użyteczności publicznej a także obiekty administracyjne na terenie gminy),
  • infrastruktury społecznej (dotyczące ochrony zdrowia, kultury, oświaty, kultury fizycznej i pomocy społecznej),
  • bezpieczeństwa i porządku publicznego (realizowane przez organizację ruchu drogowego, porządek publiczny, ochronę przeciwpożarową, bezpieczeństwo sanitarne),
  • ładu przestrzennego i ekologicznego (dotyczące planowanie przestrzennego, gospodarki terenami oraz ochrony środowiska).

Zadania zlecone są to zaś wszystkie inne zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa ustawowo zlecone do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Są one przekazywane gminie w sposób dwojaki. Po pierwsze na mocy regulacji ustawowej lub w drodze porozumień między jednostką samorządu terytorialnego a administracją rządową.

drukujdrukuj

Zobacz także

Gmina w Liczbach
Położenie
Historia
Symbole Gminy
Zabytki i Ciekawostki Historyczne
Rankingi (Nagrody/ Certyfikaty)

Mapa Interaktywna



Stopka strony

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.